Rabu, 9 Disember 2015

Bertemu Penulis

Assalamualaikum dan salam sejahtera. ^_^

Jika anda merupakan seorang ulat buku yang tegar, anda pasti teruja saat bertentang mata bersama penulis-penulis kegemaran. Walaupun sekadar penulis dan bukanlah selebriti antarabangsa ataupun tempatan, perasaan itu akan rasa sangat-sangat gembira. Kalau mampu, mahu sahaja menjerit sepuas-puasnya. Kalau anda rasa seperti itu (saya pun sama), anda memanglah ulat buku yang sejati. :D

Baru-baru ini pada 5 Disember 2015, saya telah pun bertemu empat penulis novel yang amat saya kagumi kerana cerita yang ditulis oleh mereka berempat begitu menarik minat saya. Bertempat di KB Mall, SMO Bookstores menjadi saksi pertemuan kami.

Kisahnya bermula begini. Sebagai seorang ulat buku, saya sering mengikuti perkembangan syarikat penerbitan dan para penulis kegemaran saya melalui Facebook, Instagram dan blog. Jangan tidak tahu, saya telah menetapkan bahawa setiap kali syarikat penerbitan dan penulis itu menghantar kiriman atau gambar terbaharu, saya akan mendapat makluman melalui notifikasi Facebook. Jadi, tanya sahaja apa perkembangan terkini syarikat dan penulis tersebut, insya-Allah saya dapat menjawabnya dengan lancar. :3

Gambar pemberitahuan

Antara syarikat penerbitan dan penulis tersebut ialah PTS One. Suatu hari, PTS One telah memuat naik gambar di atas. Gambar di atas begitu mengujakan saya. Tanpa berfikir melebihi sekali, saya segera memberitahu ayah saya untuk meminta kebenaran. Alhamdulillah, ayah saya benarkan. Jadi, begitu berbunga-bunga hati saya tidak sabar menanti 5 Disember.

Apabila tiba 5 Disember, saya bersiap terlalu awal meskipun sesi bermula pukul 12 tengah hari. Namun begitu, semangat manusia bukanlah jujur sangat. Nampak sahaja sebelum pukul lapan sudah bersiap tetapi pukul 12.45 barulah saya tiba di KB Mall. Begitu tergesa-gesalah ke SMO Bookstores (di mana sesi itu berlangsung), risau jikalau sesi sudah pun tamat. >_<

Namun begitu, saya begitu bernasib baik. Ketika saya memasuki kedai buku ternama di Kelantan itu, keempat-empat penulis (Farrah Hana, Farrah Hani, Wan Nur Shafiqah dan Azim Hakimi) itu masih ada lagi. Kru PTS yang bertugas pun ada juga berkata yang masa untuk sesi itu berlangsung masih tinggal lima minit lagi. Jadi, saya masih sempat walaupun masa semakin suntuk. Alhamdulillah. :D

Apabila berada berhadapan dengan mereka berempat, saya rasa berdebar-debar sedikit walaupun mereka ini lebih kurang sebaya dengan saya sahaja (penulis Tunas Superlah katakan). Saya bertanya kepada salah seorang daripada mereka, "Mahu minta tandatangan, boleh?" Buat seketika, saya rasa, apa punya soalanlah yang saya beri ini. Nama pun sesi ramah mesra bersama penulis. Mestilah boleh minta tandatangan sekali. Lainlah kalau terjumpa penulis ini sedang menikmati roti canai mamak di kedai sebelah rumah saya, barulah perlu tanya. :3

Mujur sahaja penulis itu menjawab dengan positif. Saya pun apa lagi, terus mengeluarkan semua buku yang ditulis oleh mereka dan meletakkannya di atas meja (oh, lupa mahu beritahu yang saya ada bawa satu beg yang dipenuhi buku-buku yang ditulis oleh mereka berempat semata-mata). Ketika mereka sedang menandatangani buku-buku tersebut, pasangan kembar penulis iaitu Farrah Hana dan Farrah Hani ada bertanya tentang nama saya. Apabila saya menjawab, mereka pun terus mengecam nama saya. "Yang di Instagram itu, bukan?" Aduhai, malunya kerana mereka kenal saya! Bukannya malu sebab apa, tetapi disebabkan muka saya memang berbeza jika dibandingkan dengan gambar profil Instagram saya. Oleh sebab itulah mereka tidak dapat cam awal-awal. >_<

Selepas itu, saya sempat bergambar bersama mereka sebagai kenang-kenangan. Berikut merupakan gambar ketika sesi tersebut.

Gambar pertama

Gambar kedua

Apabila pulang ke rumah, saya begitu teruja. Bukan setakat mendapat tandatangan daripada mereka semua, bertemu juga. Bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal. ^_^

Sebenarnya, sebelum ini, saya juga pernah bertemu beberapa orang penulis lain. Berikut merupakan senarai penulis yang saya pernah bertemu (termasuk keempat-empat mereka di atas):-

  • Ain Maisarah
    - penulis novel best seller ~ Aku Mahu Popular, Aku Mahu Saiz S dan Aku Mahu Teman Tapi Mesra
    - penulis novel diadaptasi ke bentuk telefilem ~ Aku Mahu Superbibik, Aku Mahu Ke New York 1 dan Aku Mahu Ke New York 2
    - penulis novel diterjemahkan ke bahasa Inggeris ~ Aku Mahu Ke New York 1 dan Aku Mahu Ke New York 2

Bersama Kak Ain ketika Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2015 (PBAKL 15)

  • - pelukis siri nomik best seller ~ Lawak Sekolah
    - penulis novelet seram terbaharu ~ Lembaga Kerusi Belakang

Bersama Abang Aman ketika Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2015 (PBAKL 15)

  • - penulis novel ~ Aku Mahu Jadi Hijabistar dan Aku Mahu Jadi Selfiestar

Bersama Kak Ira ketika Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2015 (PBAKL 15)

  • - penulis siri novel best seller ~ Hero Sri Bangsar
    - penulis siri nomik best seller ~ Lawak Sekolah
    - penulis siri nomik ~ Lawak Hero
    - penulis siri novelet terbaharu ~ Hantu Mahu

Pernah berjumpa dan minta tandatangan ketika Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL 15) tetapi tidak sempat bergambar :'(

  • - penulis novel best seller ~ Aku Mahu Banglo Pink
    - penulis novel ~ Projek Dekor-dekor Ain Maisarah

Pernah ternampak tetapi tidak berani mahu tegur :3


Seperti tadi, sekadar ternampak tetapi tidak berani tegur :3


Macam tadi, hanya ternampak tetapi tidak berani tegur :3

p/s: Itu hanyalah kostum semata-mata dan bukannya diri beliau yang sebenar, ya >_<

  • - pelukis siri nomik best seller ~ Young Aisyah
    - pelukis siri komik best seller ~ Shootz!
    - pelukis siri komik ~ Young Aisyah The Comic

Pernah berjumpa ketika Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2015 (PBAKL 15) tetapi tidak sempat minta tandatangan dan bergambar :'(

  • - penulis novel ~ 1, 2, 3... Say Cheese!
    - penulis antologi cerpen ~ Komplot Menulis: Kompilasi Cerpen GMM
Sekali lagi, cuma ternampak tetapi tidak berani tegur :3

  • - penulis novel ~ Miss Fashionista dan Fairies of Carina
    Bersama Kak Hana ketika Road Tour PTS 2015

    p/s: Cuba teka, mana satukah Kak Hana? :p

  • - penulis novel ~ Annyeonghaseyo! dan S.P.Y Junior
    Bersama Kak Hani ketika Road Tour PTS 2015

    p/s: Cuba teka, mana satukah Kak Hani?

  • Azim Hakimi
    - penulis novel ~ Misi Magika

    Bersama Azim ketika Road Tour PTS 2015

  • - penulis novel ~ Allysia Fantasia
Pernah berjumpa dan minta tandatangan ketika Road Tour PTS 2015 tetapi tidak sempat bergambar :'(

Akhirnya, habis juga senarai penulis yang saya pernah temui (walaupun kebanyakannya tiada bukti bergambar). Saya harap dapat bertemu lebih banyak lagi penulis kegemaran saya. ^_^

Apapun, saya doakan agar anda semua menemui idola kegemaran anda semua, tidak kiralah sama ada beliau merupakan penulis, pelukis, selebriti, penyanyi dan sebagainya. ;)

Salam bertemu penulis,



Tiada ulasan:

Catat Ulasan