Isnin, 21 Disember 2015

Pemilihan Sekolah 2016

Assalamualaikum dan salam sejahtera! ^_^

Antara aktiviti paling akhir selepas UPSR merupakan pemilihan sekolah kita pada tahun hadapan. Tidak mungkinlah mahu kekal bersekolah di sekolah rendah walaupun sebolehnya, mahu sahaja kejadian berlaku sedemikian. Maklumlah, sudah menjadi lumrah pelajar tahun enam tidak mahu tinggalkan sekolah. Rindu sekolah, rindu cikgu, rindu kawan. Rindu semuanya! >_<

Namun begitu, kita tetap perlu bertukar sekolah. Kebiasaannya, para ibu bapa dan gurulah yang paling sibuk membuat permohonan sekolah untuk kita. Mereka sebolehnya mahu kita semua mendapat sekolah yang terbaik, setaraf dengan prestasi kita. :D

Selepas permohonan telah dibuat, kita ini hanya perlu bersabar dan menunggu keputusannya. Jika diterima, ucaplah alhamdulillah tanda kesyukuran. Jika ditolak, kekal reda dan masih sabar menanti keputusan untuk sekolah yang lain pula. ;)

Oleh sebab sesi persekolahan 2016 hampir bermula, pasti hampir semua pelajar tahun enam telah pun mengetahui keputusan untuk permohonan yang telah dibuat, bukan? Kepada yang belum, kekal berdoa kepada-Nya. :)

Sebenarnya, saya agak berdebar kerana untuk permohonan MRSM, saya langsung tidak mendapat apa-apa temu duga sedangkan kawan-kawan saya siap seronok hebohkan dalam kumpulan WhatsApp lagi. Untuk permohonan SBP pula, saya agak terkilan kerana permohonan saya tidak diterima tetapi saya menerimanya sebagai cabaran kehidupan. ;)

Alhamdulillah! ^_^

Kemudiannya, saya memanjatkan kesyukuran kepada-Nya kerana permohonan saya ke sekolah kawalan telah pun berjaya. Walaupun tidak mendapat sekolah pilihan pertama saya iaitu SMK Dato' Ahmad Maher, saya tetap gembira kerana sekolah pilihan kedua saya telah pun berjaya iaitu SMKA Falahiah yang terletak di Pasir Pekan, Wakaf Bharu, Kelantan. ^_^

Saya juga agak gembira kerana rakan-rakan saya juga telah mendapat sekolah yang diinginkan oleh masing-masing. Pelbagai sekolah yang mereka dapat seperti SMS Tengku Muhammad Faris Petra, SMA Tengku Amalin A'Ishah Putri, SMK Dato' Ahmad Maher (walaupun saya tidak dapat, saya tetap gembira kerana rakan saya dapat :D) dan Maktab Sultan Ismail. Walaupun ada beberapa rakan saya yang tidak masih tidak mendapat apa-apa tawaran ke mana-mana sekolah, saya tetap berharap mereka semua akan mendapat sekolah yang terbaik buat mereka. :)

Kepada yang lain, dapat atau tidak? Jika ya, tahniah dan alhamdulillah. Jika tidak, tidak mengapa, insya-Allah akan dapat juga nanti. Jikalau harus juga ke sekolah saluran sekalipun, mungkin itu hanya sementara dan mungkin itu ialah sekolah terbaik buat anda. ;)

Apapun, saya mendoakan kepada semua agar mendapat sekolah yang diingini. Belajar rajin-rajin pada sesi persekolahan 2016 nanti. Teruskan usaha, ya. :D

Salam sekolah,



2 ulasan: