Isnin, 14 Disember 2015

Doraemon

Assalamualaikum dan salam sejahtera! ^_^

Sebagai seorang yang pernah dan masih bergelar seorang kanak-kanak, pasti kita semua menggemari rancangan kartun. Kartun memang menarik dan sentiasa menghiburkan para penontonnya. Walaupun kartun hanyalah cerita fiksyen dan rekaan semata-mata, kartun tetap dapat membuatkan kita berasa geli hati.

Logo Doraemon

Dalam hidup ini, sesiapa yang tidak pernah menonton kartun Doraemon memang boleh dianggap sebagai penipuan besar. Kartun yang berasal daripada komik ini sudah lama dikenali (sejak saya belum dilahirkan lagi!). Kartun ini telah melahirkan jutaan peminat yang semakin meningkat dewasa tetapi tetap menarik perhatian setiap golongan umur.

Saya Doraemon. Selamat berkenalan! ^_^

Kartun ini dibintangi watak utama iaitu Doraemon. Doraemon merupakan sebuah robot kucing yang menjadi pembantu Nobita. Doraemon dihasilkan di kilang robot pada 3 September 2112. Pada asalnya, Doraemon mempunyai sepasang telinga tetapi telah dimakan oleh robot tikus. Disebabkan kejadian itu, Doraemon teramat takut apabila berhadapan dengan tikus walaupun Doraemon merupakan sebuah robot kucing. Doraemon teramat menggemari kuih dorayaki. Ramai yang menganggap bahawa nama kuih tersebut merupakan asal-usul nama Doraemon tetapi tanggapan itu salah.

Saya Nobita. Semoga kita akan terus berkawan sepanjang hayat. :)

Doraemon dikehendaki membantu manusia dari masa yang lepas yang bernama Nobi Nobita. Nobita merupakan putera kepada pasangan Nobi Nobisuke dan Nobi Tamako. Nobita mempunyai pelbagai sifat yang tidak membanggakan seperti malas, tidak cerdik, sering bernasib malang dan lemah dalam pelbagai perkara. Dalam kartun ini, Nobita sering datang lewat ke sekolah, dimarahi guru, mendapat markahh kosong dan dibuli rakannya. Walaupun begitu, Nobita teramat mahir dalam seni bunga tali. Nobita juga mementingkan keadilan dan sanggup berkorban nyawa untuk menyelamatkan orang lain. Datuk Nobita (sebelah ayah) meninggal sebelum dia dilahirkan lagi manakala nenek Nobita (sebelah ayah) meninggal ketika dia masih kecil. Pada masa akan datang, dia berkahwin dengan Minamoto Shizuka dan mendapat cahaya mata yang diberi nama Nobi Nobisuke. Nobita juga mempunyai keturunan pada masa akan datang yang bernama Nobi Sewashi. Sewashi ialah orang yang membeli Doraemon dan menghantarnya ke zaman Nobita.

Saya pula Shizuka. Semoga persahabatan kita akan berkekalan. :D

Nobita mempunyai seorang rakan sekelas yang bernama Minamoto Shizuka. Shizuka merupakan anak kepada Minamoto Yoshio dan dikenali semua dengan sifatnya yang cantik, bijak serta baik hati. Sifat itulah membuatkan Nobita jatuh hati kepada Shizuka tetapi perlu berlawan dengan rakan sekelasnya sendiri iaitu Dekisugi. Dekisugi sering mendapat perhatian lebih daripada Shizuka berbanding Nobita. Itu membuatkan Nobita sering dengki dan menjadikan Dekisugi sebagai saingannya. Walaupun begitu, Shizuka akan berkahwin dengan Nobita pada masa akan datang dan mendapat anak yang bernama Nobi Nobisuke.

Saya Suneo. Harap kita akan terus berhubung walaupun berjarak jauh. ^_^

Nobita juga mempunyai seorang rakan sekelas yang bernama Honekawa Suneo. Suneo merupakan anak orang kaya yang sering berlagak dengan harta bendanya. Suneo sering rapat dengan Giant dalam membuli rakan-rakannya agar dirinya tidak dibuli. Suneo mempunyai seorang adik lelaki bernama Honekawa Sunetsugu. Sunetsugu kini sedang menetap bersama bapa saudaranya di New York. Suneo mempunyai seorang sepupu yang bernama Honekawa Sunekichi. Pada masa akan datang, Suneo akan mendapat anak yang bernama Honekawa Sunetaro. Sunetaro sering dibuli oleh Nobisuke pada masa akan datang.

Saya Giant (jangan tertukar dengan pasar raya Giant pula!). Semoga kita kekal berbaik sepanjang perkenalan kita. :) 

Nobita juga mempunyai seorang lagi rakan sekelas yang merangkap pembuli setianya. Namanya Goda Takeshi tetapi dikenali dengan nama Giant. Giant dikenali sebagai kaki buli oleh rakan-rakannya. Walaupun begitu, dia teramat takut akan ibunya sendiri. Giant juga mempunyai hobi iaitu menyanyi tetapi nyanyian tidak digemari oleh semua rakan-rakannya. Giant turut mempunyai seorang adik perempuan bernama Goda Jaiko. Adiknya teramat gemar melukis dan bercita-cita mahu menjadi pelukis komik. Ramai yang menganggap bapa Giant sudah meninggal. Sebenarnya, bapanya masih hidup, cuma jarang muncul (ala-ala penampilan istimewa :3).

Saya Dekisugi. Harap kita tidak akan lupa antara satu sama lain. :D

Nobita teramat tidak suka akan rakan sekelasnya yang bernama Dekisugi kerana Dekisugi merupakan seorang yang baik dan cerdik. Oleh sebab itulah, Shizuka suka akan Dekisugi. Pada masa akan datang, Dekisugi akan mendapat anak yang bernama Hideyo.

Lagu pembukaan kartun Doraemon amat digemari semua orang. Walaupun lagunya dalam bahasa Jepun, peminat yang berada di negara lain amat meminatinya. Kamu semua boleh mendengar lagu pembukaan kartun Doraemon di sini. Selamat mendengar!

Apapun, saya harap kartun ini akan terus membungai hari-hari setiap kanak-kanak di seluruh dunia buat selama-lamanya. ;)

Poster Doraemon The Movie: Stand By Me

p/s: Sebelum saya terlupa, jangan ketinggalan filem Doraemon: Stand By Me di Astro Ceria (saluran 611) pada hari Sabtu ini (19 Disember 2015) pada pukul sembilan malam. Filem ini akan menghuraikan sejarah awal hingga terakhir Doraemon dalam membantu Nobita. Selamat menonton! ^_^

Salam kartun Doraemon,



2 ulasan:

  1. kak izyan suka sangat doraemon. tak sabar nak tengok this 19th dec ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Samalah, akak. Saya pun minat Doraemon juga. Hope we will enjoy the film this night. ^_^ ;)

      Padam