Jumaat, 12 Jun 2015

Permulaan Kisah

Assalamualaikum dan salam sejahtera! ^_^

Alhamdulillah, syukur ke hadrat-Nya kerana memberi peluang untuk membina blog yang penuh keunguan semata-mata ini setelah lama bertungkus-lumus bagi menjayakannya.

Walau bagaimanapun, dengan keizinan-Nya, blog yang dibina sendiri dan mendapat sedikit pertolongan daripada enjin carian terbaik, Google ini berjaya dihasilkan. Sesungguhnya, yang baik datang daripada Allah, yang buruk datang daripada saya sendiri. ;)

Akhirnya, dapat juga saya menaip bait-bait permulaan kisah di blog ini, pada entri pertama. Segala puji bagi Allah, yang telah mengatur segala kehidupan kita ini, sama ada berlaku seperti yang dirancang ataupun tidak iaitu sebaliknya.

Tidak mahu membazir masa, selamat datang ke blog Engku Muhammad Afiq!

Seperti nama blog ini, ya, saya, Engku Muhammad Afiq. Namun begitu, janganlah pula panggil saya Engku Muhammad Afiq sepanjang perkenalan ini. Macam orang kehormat pula kerana perlu panggil dengan nama penuh dan gelaran lagi. Jadi, untuk memudahkan pengunjung sekalian, panggil sahaja Engku atau Afiq. Pilih sahaja nama yang berkenan untuk diseru, kerana kedua-duanya pun saya tetap terima seadanya.

Mungkin ada yang sudah mengenali saya tetapi bagaimanakah mereka mengenali saya? Bukankah ini entri pertama? Aduhai, banyak betul persoalannya!

Buat pengetahuan pembaca yang baru mengenali nama Engku Muhammad Afiq, sebelum ini, saya pernah memiliki sebuah blog. Namun begitu, sayangnya, nyawa blog itu tidak lama apabila saya telah memadam blog itu dari laman sesawang Internet ini.

Pasti ada yang tertanya-tanya sendiri, kenapa saya berbuat demikiannya? Jawapan untuk persoalan itu boleh dilihat melalui foto di bawah ini, yang diambil dari Facebook milik saya.

Pengisytiharan pemadaman blog lama saya. :3 :(
Sekarang, semua sudah tahu alasannya, bukan? Ya, peristiwa itu sungguh menyayat hati kerana bagi saya, itulah blog terbaik yang pernah saya ada. Namun, segalanya telah musnah. Sadisnya. :'(

Ku yang telah mengerti, betapa kuhancur bila tiadamu.
Dan ku yang telah fahami, betapa kumati tanpamu di sisi.

(Sedutan lagu Peristiwa nyanyian Sofazr bersama Asfan & RJ)

Seumpama lirik lagu itulah perasaan saya ketika blog itu tiada. Sebuah kisah yang begitu sedih. :( 

Oleh sebab itulah, saya mengambil masa lebih 2 bulan untuk membina blog yang baharu. Angin untuk membuat blog baharu bagaikan tiada kerana dalam fikiran saya, blog baharu tidak seperti blog yang lama, tidak seperti dahulu. Jadi, proses membinanya asyik tersekat-sekat, bergantung kepada angin saya pada waktu itu.

Namun begitu, alhamdulillah, blog baharu ini berjaya juga diwujudkan. Hore, seronoknya!

Dengan adanya blog baharu ini, semoga mampu mengubat kesedihan yang pernah saya alami satu ketika dahulu. Harapnya!

Jadi, dengan penuh keyakinan, saya berikrar untuk menjaga blog ini sebaiknya. Jangan biarkan pisang berbuah dua kali, apatah lagi tiga kali. Harapnya dijauhkanlah! >_<

Sejujurnya, saya memang suka dan sayang akan blog. Tatkala aku sunyi, engkau mengisi waktu itu. Blog, blog, engkaulah penghibur diriku! ^_^

Apapun, semoga permulaan kisah di blog ini akan menjadi saat-saat yang semanis madu dan gula bercampur. ;)

Salam gembira,



Tiada ulasan:

Catat Ulasan