Sabtu, 31 Oktober 2015

Countries of The World

Assalamualaikum dan salam sejahtera! ^_^

Sebelum ini, ketika saya melayari Facebook, saya telah terbaca satu status yang mengajak pembaca status tersebut untuk bermain satu permainan yang agak menarik katanya. Oleh sebab ingin tahu (tambahan apabila si penulis status itu memberitahu bahawa permainan ini juga menguji minda kita), saya segera ke laman sesawang permainan tersebut untuk mula bermainnya.

Paparan permainan ini.

Kalau mahu tahu, nama permainan itu ialah Countries of The World. Benar katanya bahawa permainan ini akan menguji minda kita kerana kita diminta untuk menyenaraikan sebanyak mungkin negara yang kita tahu kerana inilah caranya permainan ini dimainkan dalam masa 15 minit sahaja. >_<

Jadi, tanpa lengah, saya segera menaip satu per satu negara yang saya ketahui di ruangan kosong yang diberikan. Bagi memudahkan kita, pencipta permainan ini telah menyediakan peta dunia sebagai petunjuk. Wah, bertambah mudahlah (kepada yang menghafal setiap lokasi negara dalam peta dunia sahaja)! :3

Setelah tamat 15 minit dalam kebuntuan, markah saya diberikan. Daripada 196 negara yang ada dalam dunia ini, saya hanya mampu meneka sebanyak 66 negara sahaja bersamaan 34 peratus. Aduhai, teruknya! Nampaknya, saya masih mentah lagi dalam pengetahuan am tentang negara du dunia ini. Masih perlu belajar lebih lagi nampaknya.

Oleh sebab tidak puas hati, saya berkali-kali mencuba bermain permainan ini buat kali kedua, ketiga, keempat dan kelima. Namun begitu, hasilnya lebih kurang itu sahaja. Ada yang bertambah satu ataupun dua, terdapat yang berkurangan sehingga melebihi sepuluh (teruknya), malahan yang terlampau meningkat sehingga berpuluh-puluh penambahannya ada juga (yang ini main tipu, rujuk glob). :3

Kepada yang mahu cuba untuk bermain permainan ini, marilah ke sini sambil mengisi masa yang kosong. Di samping itu, dapat juga terhibur dan menambah ilmu pengetahuan. Jika mahu, marilah bandingkan markah dengan markah saya. Kalau dapat melebihi 66, tahniah, ya! ;)

Walau bagaimanapun, semoga berjaya mengingati negara yang tiba-tiba hilang dari memori. :)

Salam negara,



Tiada ulasan:

Catat Ulasan