Isnin, 27 Julai 2015

Sambutan Hari Raya Aidilfitri

Assalamualaikum dan salam sejahtera! ^_^

Saya tahu, ini agak lambat tetapi saya tetap mahu mengucapkannya.

Selamat Hari Raya Aidilfitri! Maaf zahir dan batin! ;)

Maaf, ya, atas ucapan yang telah lambat melebihi 10 hari dari tarikh yang ditetapkan ini. Sebenarnya, bukan saya tidak mahu mengemas kini blog saya bagi mengucapkan ucapan yang bermakna ini tetapi secara tiba-tiba, komputer riba saya ini telah membuat hal. Komputer riba itu langsung tidak dapat mengakses Internet. Jadi saya terpaksa menghantar komputer ini untuk dibaiki terlebih dahulu. :)

Apa-apapun, bagaimanakah sambutan raya? Seronok? Manis? Ceria? Menarik? Mungkin juga ada yang sedang berduka lara atas insiden yang tidak disangka akan berlaku? Jika ada sesiapa yang sedang mengalami perasaan terakhir itu, takziah diucapkan. Semoga segalanya akan beransur pulih dan baik. :)

Kepada yang sedang berseronok itu, kenapakah bergembira sangat, ya? Adakah kerana dapat berpuasa penuh 29 hari pada tahun ini? Mungkin juga kerana dapat merasai kuih dan biskut raya yang enak sehingga tertelan jari sendiri (isy, harapnya tidak berlakulah, ya! :3)? Kemungkinan kerana dapat menggayakan pakaian raya yang terbaik dari gedung pakaian terbaik? Mungkin juga dapat mengumpul duit raya sehingga mencecah berbilion-bilion (amboi, banyaknya! ^_^ )? Kalau gembira atas sebab terakhir yang disebutkan itu, harap gunakanlah duit raya tersebut dengan sebaiknya. Janganlah jadi seorang yang boros pula, ya. ;)

Cuba teka, antara empat orang ini, manakah saya? Yang pastinya, bukanlah dua orang yang berdiri di tengah-tengah gambar itu. :3

Walau bagaimanapun, baju raya warna apa pada tahun ini? Pada tahun ini, keluarga saya menggunakan tema biru sebagai pakaian raya kami. Walaupun saya sebenarnya suka akan warna ungu, tetapi biarlah. Kadang kala lari daripada warna kegemaran pun tidak mengapa, bukan? Lagipun, saya sudah ada baju melayu berwarna ungu. Jadi tidak perlulah lagi berpasang-pasang baju melayu ungu yang akan memenuhi almari baju.

Ini gambar bersama ahli keluarga sebelah ibu. Memang ramai, itupun belum cukup lagi ahlinya. :)

Selain itu, saya mahu tanya, pada tahun ini, beraya di mana? Di timur? Di barat? Di selatan? Di borneo? Di utara? Di rumah sendiri? Atau ada yang beraya jauh di luar negara? Apapun, seperti tahun-tahun sebelumnya, saya beraya jauh dari negeri asal saya iaitu Kelantan. Saya merantau berjam-jam dari Kelantan ke Kedah. Ya, di Kedah, kampung sebelah ibu saya. Walaupun jauh dari rumah, saya tetap bergembira di sini. Mungkin atas dasar rindu kepada keluarga di sebelah utara. Maklum sahaja, kali terakhir bertemu pun pada Hari Raya Aidiladha tahun lalu. ^_^

Seterusnya, sudah pasti semua sudah kembali bersekolah, bukan? Janganlah ponteng-ponteng lagi atas masih berangin raya. Sebenarnya, dalam Islam, Hari Raya Aidilfitri hanyalah pada 1 hari iatu 1 Syawal. Tetapi, kita rakyat di Malaysia ini terlampau seronok beraya sehingga sebulan Syawal mahu beraya. Pada pendapat saya, mahu beraya selama sebulan penuh memang boleh, tetapi janganlah lupa akan tanggungjawab sebagai murid sekolah dengan hadir ke sekolah. :)

Sambutan Hari Raya Aidilfitri peringkat SK Islah 2015! ^_^

Oleh sebab semua sudah kembali bersekolah, adakah di sekolah sudah diadakan sambutan Hari Raya Aidilfitri? Sekolah saya? Sudah, iaitu pada hari ini. Memang seronok dapat menjamu selera dengan pelbagai makanan yang lazat. Antaranya, mi, makaroni, spageti, kek dan paling tidak dapat dilupakan, biskut raya yang memang menjadi igauan setiap kali raya. :D

Walaupun semua sedang seronok menyambut raya, kepada semua pelajar tahun 6, tingkatan 3 dan tingkatan 5, jangan lupa sesuatu. Lupa tentang apa? UPSR, PT3 and SPM is coming! Namun begitu, harus menjadi keutamaan ialah pelajar tahun 6 oleh sebab UPSR hanya tinggal 1 bulan 1 minggu sahaja lagi! Jadi, sila kembali fokus pada pelajaran, ya. ;)

Apa-apapun, ingat, raya-raya juga, pelajaran jangan lupa! ^_^

Salam Aidilfitri,



Tiada ulasan:

Catat Ulasan