Ahad, 16 Oktober 2016

Da'i Nasrul Ke Sekolah!

Assalamualaikum dan salam sejahtera! ^_^

Sebelum ini, sekolah saya pernah heboh (asyik heboh sahaja, sekolah gosip betul!) dek satu berita yang mengujakan. Sesiapa sahaja yang mendengar, pasti kagum dan terngaga bangga. Perasaan cinta akan sekolah juga akan tersemai saat terkenangkan perkara ini. >_<

Ini kerana, dikhabarkan bahawa bekas pelajar sekolah saya telah pun terpilih bagi mengikuti rancangan Da'i Pendakwah Nusantara musim ke-4! Siapa sahaja yang tidak bangga, nama sekolah sendiri diseru-seru setiap kali tayangannya. ;)

Namun begitu, maaf beribu kali maaf, rancangan ini sudah pun tamat siarannya! Pentas akhir sudah seminggu genap berlalu, keputusan juga sudah diketahui umum. Hehe, hanya saya sahaja yang baru hendak memberitahu tentang perkara ini! :p

Oh, lupa pula mahu beritahu! Namanya Muhammad Nasrul Nizam, ataupun lebih dikenali dengan nama komersial, Da'i Nasrul. Berusia 20 tahun (2016), dan telah mendapat pendidikan bagi Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) di SMKA Falahiah. Alhamdulillah, dan setinggi-tinggi tahniah buat beliau kerana mendapat tempat kedua dalam Da'i Pendakwah Nusantara musim ke-4! ^_^

Sebenarnya, baru sahaja tadi, Da'i Nasrul datang ke sekolah saya! Atas jemputan oleh pihak sekolah, beliau hadir bagi memberikan ceramah. Pihak sekolah sudah berbangga atas kejayaan beliau, beliau juga pasti berbesar hati untuk menerima pelawaan ini. Sebelum ini, dikenali sebagai pelajar lulusan STPM semata-mata, tetapi kini, seorang pendakwah dunia dan akhirat. :)

Yeah! Da'i Nasrul in Dewan Haji Wan Adam. :p

Subhanallah, ceramah daripada Da'i Nasrul sangat santai! Tidak terlampau tertekan dengan fakta yang perlu dihadam, Sudahlah senyum melebar lahirkan hati yang tenang, lawak dan jenaka juga tidak kering menjadi santapan semua. Walaupun topik utamanya adalah tentang bulan Muharam, beliau mahir 'memandu' semua hadirin untuk menghayati ucapan beliau, agar tiada yang mengantuk, apatah lagi tersengguk! Layaklah saya katakan beliau untuk mendapat tempat kedua, sesuai dengan cara penyampaian beliau yang sungguh memukau. :D

Sesungguhnya, selepas sahaja daripada ceramah ini, saya akan menghadapi satu temu duga bagi jawatan pengawas. Pada mulanya, debaran turut saya rasai, tetapi terus terlupa apabila menadah kisah-kisah lucu beliau, yakni Da'i Nasrul.

Gambar kenangan bersama selebriti akhirat! :3

Paling menakjubkan, saat hampir-hampir hendak memasuki bilik temu duga (yang sebenarnya bilik mesyuarat :3), muncullah insan yang sangat disegani, Da'i Nasrul. Kehadirannya melesapkan segala debar, segala gusar. Gugup juga mula kekeringan dan tidak berkuasa lagi. Apabila dapat bergambar, makinlah rasa macam, ah, kalah orang histeria! Hoho, teruknya saya! >_<

Sejujurnya, saya tidak pernah sekali pun menonton rancangan Da'i Pendakwah Nusantara ini, maka ini jugalah kali pertama saya mendengar suara beliau, menatap muka beliau dan mengenali personaliti beliau. Oh, ruginya! Kalau saya tahu, sedari awal lagi saya jadi peminat dan penyokong Da'i Nasrul nombor satu. Isy, sayang betul! Sekarang, hanya dapat jadi kuman dalam ribuan manusia yang pastinya lebih fanatik daripada saya. >_<

Apapun, memandangkan saya sudah pun selesai menjalani temu duga bagi jawatan pengawas, saya amat-amat mengharapkan saya masih ada peluang untuk mendapat jawatan ini. Walaupun pada hakikatnya, saya lebih berminat untuk bergelar seorang pustakawan, tetapi sekiranya ini yang terbaik, saya redakan sahaja. Semoga cikgu memilih saya, insya-Allah. ;)

Salam bakal pengawas,



Tiada ulasan:

Catat Ulasan